Stiri

Greutatea la naștere și markerii de risc

Greutatea la naștere și markerii de risc pentru diabetul

01/03/2015

Apple Watch va avea functie de monitorizare a glicemiei diabeticilor

Pacienții cu diabet care folosesc instrumente de măsurare a

Ce înseamnă alimentație sănătoasă pentru copii?

12/04/2013

PRINCIPII GENERALE ÎN ALIMENTAȚIA COPILULUI

 

  • Se mănâncă obligatoriu 5 mese pe zi (3 mese principale și 2 gustări intermediare) și la ore regulate
  • Nu se mănâncă nimic între mesele prescrise
  • În timpul meselor se evită graba, înfulecatul, cititul, privitul la televizor, vorbitul la telefon sau orice alte activități
  • Micul dejun este obligatoriu.
  • Alimentația va fi variată, cu rațiile bine calculate
  • Se ține cont de preferințele alimentare
  • Se încearcă substituirea unui aliment refuzat cu altul din aceeași clasă alimentară
  • Alimentele pentru gustări trebuie să fie bogate în substanțe nutritive
  • Atmosfera la masă trebuie să fie destinsă, placută
  • Pentru stimularea apetitului se recomandă joaca în aer liber
  • Repaus alimentar cu cel putin 1 ½ oră înainte de masă
  • Se consumă de cel puțin 2 ori pe săptamană carne de pește
  • Carnea sau peștele se prepară la cuptor, fierte sau la gratar, în niciun caz prăjite sau preparate pane
  • Se consumă o cantitate mare de legume (preferabil pe cele colorate : verzi, roșii, portocalii) și câteva fructe în fiecare zi
  • Se consumă fibre deoarece combat constipația, reduc absorbția glucidelor și lipidelor,
  • Se consumă zilnic cel puțin 8 pahare de apă, pe care nu o inlocuiți cu băuturi carbogazoase/dulci
  • Consumul de sucuri de fructe se limitează la 180-350ml/zi
  • Uleiul de măsline și porumb se adaugă crude în mâncare
  • Dulciurile vor fi preparate în casă, fără bicarbonat și sare, preferabil aluaturi de tartă, gelatine de fructe, peltele
  • Se consumă produse zaharoase rafinate doar ocazional – nu sunt necesare pentru o alimentație sănătoasă

SUGESTII DE GUSTĂRI

  • 1 pahar de milk shake din 150 ml lapte cu 2-3 fructe de sezon (caise, piersici, banane, căpșuni )
  • iaurt mic ( 125 g ) cu fructe – 200g
  • fructe uscate: un pumn mic de alune/ nuci/migdale/fistic sau alte fructe oleaginoase fără coajă: un pumn mic de stafide, caise sau prune
  • brânză – 30g cu fructe – măr
  • măr copt cu dulceață
  • ardei gras- 200g umplut cu brânză – 50g frecată cu mărar, pâine- 25g
  • orez cu lapte (dacă folosiți lapte praf – 1 lingură lapte praf în 250ml apă)

Un exemplu de ghid de alimentație zilnică:

  • 3-4 căni de lapte/iaurt, asigură aportul de calciu, vitaminaD, proteine
  • cel puțin 5 porții (a 60-80g) de fructe sau legume, de preferat proaspete
  • 2 porții (a 60-80g) de carne slabă de porc, pui, vită, pește
  • 6-11 porții (a 60-80g) de pâine, cereale, de preferat integrale, produse de panificație, paște, orez, cartofi
  • cantități mici de alimente cu conținut crescut de lipide și zahăr (desert, băuturi carbogazoase, bomboane, prăjituri, produse de patiserie)

ALIMENTE DE EVITAT

  • carne grasă
  • mezeluri grase, salamuri, carnați, cremwursti, parizer, pate
  • brânză topită, feta
  • dulciuri concentrate (ciocolată, bomboane, napolitane, halva, prăjituri de cofetărie)
  • băuturi dulci din comerț, de tipul celor carbogazoase dar si cele cu adaos de zahăr sau îndulcitori
  • cartofi prăjiți, hamburgeri, snacks-uri, si alte produse gen fast-food.

Ioana Mergeani, nutriționist și dietetician

Cabinet: Bd. Dacia nr.103, București, tel. 0724733268

Share

     

Vocabular

Acut

descrie ceva care se apare brusc și pentru o perioadă scurtă de timp. Termen opus: cronic. ...

Citeste mai departe

  • Blogroll